maandag 21 mei 2012

Opdrachten week 4


Opdrachten week 4
Groep 39






Dennis Heijne
Joost Nieuwenhuis
Sem Abzach
Jordy Zijlstra
Yannick van Hout



Opdrachten week 4.

Deel A.

Voor deze opdracht hebben we de (algemene) voorwaarden van de volgende websites/social media bekeken. Het gaat om de voorwaarde van de volgende websites/social media: Hyves, Facebook, LinkedIn, www.wehkamp.nl, www.werkspot.nl en om het compleet te maken hebben we twitter er ook bij gepakt. We hebben niet alle voorwaarden helemaal uitgeprint want dan zouden het zeer veel pagina’s worden. Daarom alleen de links van de genoemde websites/social media’s.




http://twitter.com/tos
http://twitter.com/privacy
http://www.hyves.nl/gebruiksvoorwaarden/
http://www.hyves.nl/privacy/
http://www.facebook.com/policies/?ref=pf
http://www.facebook.com/about/privacy/
http://nl.linkedin.com/static?key=user_agreement&trk=hb_ft_userag
http://nl.linkedin.com/static?key=privacy_policy&trk=hb_ft_priv
http://nl.linkedin.com/static?key=copyright_policy&trk=hb_ft_copy
http://www.wehkamp.nl/Klantenservice/Informatie.aspx?IHC=VOO
http://www.werkspot.nl/onze-voorwaarden


Deel B.

Welke overeenkomsten en verschillen ben je tegengekomen?

Vrijheid van meningsuiting: In de gebruikersvoorwaarden van Werkspot, Twitter, LinkedIn, Facebook en Hyves staat beschreven dat de gebruiker geen discriminerende of schadelijke berichten mogen plaatsen. In de gebruikersvoorwaarde van Wehkamp is dit niet aangegeven.

Auteursrecht: Op de site van Twitter, LinkedIn,  Facebook, Hyves en Werkspot word gesproken over intellectuele eigendomsrechten. Dit zijn onder andere auteursrechten en merkenrechten. Hier staat bijvoorbeeld dat de logo’s niet zonder toestemming mogen worden gebruikt. Dit geld voor alle intellectuele eigendomsrechten of andere rechten. Het is dus verboden deze rechten ter beschikking te stellen door te sturen of te verspreiden. Bij Wehkamp staat dit niet beschreven in de gebruikersvoorwaarden aangezien er geen informatie op de site geplaatst kan worden.

Portretrecht: In de gebruikersvoorwaarde van Facebook, LinkedIn,  Hyves en Twitter word er aandacht besteed aan het portretrecht. Dit is niet het geval bij Wehkamp en Werkspot.

Privacy statement: Voor Twitter en Facebook geldt een minimum leeftijd van 13 jaar. Voor Hyves moet je een leeftijd van 16 jaar bezitten. Wanneer iemand onder de 16 is, is het verplicht toestemming te krijgen van de voogd. Op Werkspot en LinkedIn moet je minimaal 18 jaarzijn om persoonlijke gegevens achter mogen te laten. Op Wehkamp word hier geen aandacht aan besteed.

Zijn de gevonden verschillen en overeenkomsten verklaarbaar gezien de aard van de website / het sociaal medium?

Vrijheid van meningsuiting:  Het is volkomen logisch dat je op sites als Werkspot, LinkedIn, Twitter, Facebook en Hyves geen discriminerende en schadelijke berichten mag plaatsen. Dit kan namelijk een ander kwetsen. Op de site van Wehkamp is berichten posten niet mogelijk. Dus daarom staat het daar ook niet aangegeven.

Auteursrecht:  Dat onder andere de logo’s van de sites Twitter, LinkedIn, Facebook, Hyves en Werkspot niet gebruikt mogen worden is natuurlijk een beetje flauw, maar wel begrijpelijk. Zo worden ze niet overal mee in verband gebracht als mensen iets zeggen.  Het is apart dat bij Wehkamp niks staat beschreven hierover. Iedereen mag dus alles doen met de het merk Wehkamp.

Portretrecht: Dat er op de social media sites zoals Hyves, LinkedIn, Facebook en Twitter aandacht wordt besteed is begrijpelijk omdat er een mogelijk is foto’s, fimpjes, etc. te plaatsen. Dit is op Werkspot en Wehkamp niet het geval.

Privacy statement: Het is apart te noemen dat je op Facebook en Twitter minimaal 13 moet zijn en op Hyves 16 jaar.. Dit komt waarschijnlijk omdat de twee eerst genoemde sites Amerikaans zijn. De gebruikersvoorwaarden is juist op dat land afgestemd. Hyves is Nederlands, dus zodoende kan je concluderen dat het hierdoor komt. LinkedIn is dan weer 18 jaar, hierop zitten ook geen jongeren, het is namelijk voor werkende. Daarnaast is het begrijpelijk dat je op Werkspot 18 moet zijn. Wel is het weer apart dat op de site van Wehkamp hier geen aandacht aan wordt besteed, in verband met oplichting die op zulke sites bestaan.

Welke wetten gaan hiermee gepaard?
In de volgende Nederlandse wetten zijn de vrijheid van meningsuiting, het auteursrecht, portretrecht en bescherming van privacy geregeld.

In welke Nederlandse wetten (en artikelen) is vrijheid van meningsuiting, het auteursrecht, portretrecht en bescherming van privacy geregeld?

In de volgende Nederlandse wetten zijn de vrijheid van meningsuiting, het auteursrecht, portretrecht en bescherming van privacy geregeld.

Art. 6:162 BW, onrechtmatige daad.
Art. 2.1 e.v. Benelux Vedrag I.E., merkenrecht.
Art. 2.20 BVIE, vormen van merkinbreuk.
Art. 2, lid 2 Aw, exploitatierecht.
Art. 1 Aw, definitie auteurswet.
Art. 4 Aw, de maker.
Art. 7 Aw, relatie werknemer-werkgever.
Art. 4 Octr.w.
Art. 6 Octr.w.
Art. 7 Octr.w.
Art. 24 Octr.w, de procedure.


Deel C.

De site van RKC Waalwijk heeft geen privacybeleid of een gebruiksovereenkomst. Dit is te verklaren door het feit dat je eigenlijk niks op de site kunt kopen of kunt afsluiten. Er is hierdoor ook geen verklaring nodig waar je mee akkoord gaat. Er staat bijvoorbeeld niks over de vrijheid van meningsuiting op de site van RKC. Bij de andere sites zoals bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook wel een stuk in de gebruiksvoorwaarden waarin de vrijheid van meningsuiting wordt uitgewerkt. Op de site van RKC kun je niks “posten” op de site en dus is het ook niet nodig voor RKC om dit kenbaar te maken aan de bezoekers.

Het Auteursrecht is ook iets wat niet staat beschreven op de site. Je kunt er wel van uitgaan dat bijvoorbeeld het logo van RKC niet zomaar gebruikt mag worden omdat deze rechten van RKC zijn. Ook zullen bijvoorbeeld de gezichten van de spelers, de shirts en het stadion niet zomaar gebruikt mogen worden zonder toestemming van RKC. Het is logisch dat een bedrijf haar logo’s etc. niet vrijgeeft omdat RKC natuurlijk geld betaald voor bijvoorbeeld het ontwerp van het shirt en ze zal dit dan ook nooit zomaar vrijgeven.

Het portretrecht is op de sociale media sites een belangrijk aspect. Dit omdat het mogelijk is om persoonlijke foto’s op de site te zetten. Wanneer er foto’s van mensen openbaar op een site als Facebook zetten is het belangrijk om te weten wat er met de foto gedaan mag worden. De foto’s mogen namelijk niet zomaar op andere sites gezet worden en wanneer je niet wilt dat je gezicht openbaar gemaakt wordt kun je hier een klacht voor indienen waarna de foto van de site gehaald moet worden of je gezicht onherkenbaar gemaakt moet worden. Bij RKC is er geen regeling omtrent het portretrecht. Je zou alleen een portretrecht regeling voor bijvoorbeeld de spelers kunnen verzinnen die met hun gezicht op de site staan. Het is waarschijnlijk contractueel vastgelegd met de spelers dat de club hun gezichten mag gebruiken voor bijvoorbeeld promotie.

Het privacystatement op bijvoorbeeld Hyves en Facebook is duidelijk weergegeven. Bij de site Hyves is het namelijk niet mogelijk om wanneer je jonger dan 16 bent een profiel aan te maken. Bij Facebook en Twitter is het mogelijk om al een account te maken vanaf je 13e. Op de site van Wehkamp wordt hier geen aandacht aan besteed in de gebruiksvoorwaarden, maar het is aannemelijk om te denken dat je pas vanaf je 18e iets kunt kopen op deze site. Dit omdat je bevoegd moet zijn om iets te kopen en wanneer je nog geen 18 bent zul je toestemming  van je ouders moeten hebben. Bij RKC is er niks geregeld qua privacy, dit is niet meer dan logisch omdat het niet mogelijk is om een profiel aan te maken of iets te kopen op de site.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten