Opdrachten week 4
Groep 39
Dennis Heijne
Joost
Nieuwenhuis
Sem Abzach
Jordy
Zijlstra
Yannick van
Hout
Opdrachten
week 4.
Deel
A.
Voor deze opdracht hebben we de (algemene) voorwaarden
van de volgende websites/social media bekeken. Het gaat om de voorwaarde van de
volgende websites/social media: Hyves, Facebook, LinkedIn, www.wehkamp.nl, www.werkspot.nl en om het compleet te
maken hebben we twitter er ook bij gepakt. We hebben niet alle voorwaarden
helemaal uitgeprint want dan zouden het zeer veel pagina’s worden. Daarom
alleen de links van de genoemde websites/social media’s.
http://twitter.com/tos
http://twitter.com/privacy
http://www.hyves.nl/gebruiksvoorwaarden/
http://www.hyves.nl/privacy/
http://www.facebook.com/policies/?ref=pf
http://www.facebook.com/about/privacy/
http://nl.linkedin.com/static?key=user_agreement&trk=hb_ft_userag
http://nl.linkedin.com/static?key=privacy_policy&trk=hb_ft_priv
http://nl.linkedin.com/static?key=copyright_policy&trk=hb_ft_copy
http://www.wehkamp.nl/Klantenservice/Informatie.aspx?IHC=VOO
http://www.werkspot.nl/onze-voorwaarden
http://twitter.com/tos
http://twitter.com/privacy
http://www.hyves.nl/gebruiksvoorwaarden/
http://www.hyves.nl/privacy/
http://www.facebook.com/policies/?ref=pf
http://www.facebook.com/about/privacy/
http://nl.linkedin.com/static?key=user_agreement&trk=hb_ft_userag
http://nl.linkedin.com/static?key=privacy_policy&trk=hb_ft_priv
http://nl.linkedin.com/static?key=copyright_policy&trk=hb_ft_copy
http://www.wehkamp.nl/Klantenservice/Informatie.aspx?IHC=VOO
http://www.werkspot.nl/onze-voorwaarden
Deel B.
Welke
overeenkomsten en verschillen ben je tegengekomen?
Vrijheid van
meningsuiting: In de gebruikersvoorwaarden van Werkspot, Twitter, LinkedIn,
Facebook en Hyves staat beschreven dat de gebruiker geen discriminerende of
schadelijke berichten mogen plaatsen. In de gebruikersvoorwaarde van Wehkamp is
dit niet aangegeven.
Auteursrecht: Op
de site van Twitter, LinkedIn, Facebook,
Hyves en Werkspot word gesproken over intellectuele eigendomsrechten. Dit zijn
onder andere auteursrechten en merkenrechten. Hier staat bijvoorbeeld dat de
logo’s niet zonder toestemming mogen worden gebruikt. Dit geld voor alle
intellectuele eigendomsrechten of andere rechten. Het is dus verboden deze
rechten ter beschikking te stellen door te sturen of te verspreiden. Bij
Wehkamp staat dit niet beschreven in de gebruikersvoorwaarden aangezien er geen
informatie op de site geplaatst kan worden.
Portretrecht:
In de gebruikersvoorwaarde van Facebook, LinkedIn, Hyves en Twitter word er aandacht besteed aan
het portretrecht. Dit is niet het geval bij Wehkamp en Werkspot.
Privacy statement:
Voor Twitter en Facebook geldt een minimum leeftijd van 13 jaar. Voor Hyves
moet je een leeftijd van 16 jaar bezitten. Wanneer iemand onder de 16 is, is
het verplicht toestemming te krijgen van de voogd. Op Werkspot en LinkedIn moet
je minimaal 18 jaarzijn om persoonlijke gegevens achter mogen te laten. Op
Wehkamp word hier geen aandacht aan besteed.
Zijn de gevonden
verschillen en overeenkomsten verklaarbaar gezien de aard van de website / het
sociaal medium?
Vrijheid van
meningsuiting: Het is volkomen
logisch dat je op sites als Werkspot, LinkedIn, Twitter, Facebook en Hyves geen
discriminerende en schadelijke berichten mag plaatsen. Dit kan namelijk een
ander kwetsen. Op de site van Wehkamp is berichten posten niet mogelijk. Dus
daarom staat het daar ook niet aangegeven.
Auteursrecht: Dat onder andere de logo’s van de sites
Twitter, LinkedIn, Facebook, Hyves en Werkspot niet gebruikt mogen worden is
natuurlijk een beetje flauw, maar wel begrijpelijk. Zo worden ze niet overal
mee in verband gebracht als mensen iets zeggen.
Het is apart dat bij Wehkamp niks staat beschreven hierover. Iedereen
mag dus alles doen met de het merk Wehkamp.
Portretrecht: Dat
er op de social media sites zoals Hyves, LinkedIn, Facebook en Twitter aandacht
wordt besteed is begrijpelijk omdat er een mogelijk is foto’s, fimpjes, etc. te
plaatsen. Dit is op Werkspot en Wehkamp niet het geval.
Privacy statement:
Het is apart te noemen dat je op Facebook en Twitter minimaal 13 moet zijn
en op Hyves 16 jaar.. Dit komt waarschijnlijk omdat de twee eerst genoemde
sites Amerikaans zijn. De gebruikersvoorwaarden is juist op dat land afgestemd.
Hyves is Nederlands, dus zodoende kan je concluderen dat het hierdoor komt.
LinkedIn is dan weer 18 jaar, hierop zitten ook geen jongeren, het is namelijk
voor werkende. Daarnaast is het begrijpelijk dat je op Werkspot 18 moet zijn.
Wel is het weer apart dat op de site van Wehkamp hier geen aandacht aan wordt
besteed, in verband met oplichting die op zulke sites bestaan.
Welke wetten gaan
hiermee gepaard?
In de volgende Nederlandse wetten zijn de vrijheid van
meningsuiting, het auteursrecht, portretrecht en bescherming van privacy
geregeld.
In welke
Nederlandse wetten (en artikelen) is vrijheid van meningsuiting, het
auteursrecht, portretrecht en bescherming van privacy geregeld?
In de volgende Nederlandse wetten
zijn de vrijheid van meningsuiting, het auteursrecht, portretrecht en
bescherming van privacy geregeld.
Art. 6:162 BW, onrechtmatige daad.
Art. 2.1 e.v. Benelux Vedrag I.E.,
merkenrecht.
Art. 2.20 BVIE, vormen van
merkinbreuk.
Art. 2, lid 2 Aw, exploitatierecht.
Art. 1 Aw, definitie auteurswet.
Art. 4 Aw, de maker.
Art. 7 Aw, relatie
werknemer-werkgever.
Art. 4 Octr.w.
Art. 6 Octr.w.
Art. 7 Octr.w.
Art. 24 Octr.w, de procedure.
Deel
C.
De site van RKC Waalwijk heeft geen privacybeleid of een
gebruiksovereenkomst. Dit is te verklaren door het feit dat je eigenlijk niks
op de site kunt kopen of kunt afsluiten. Er is hierdoor ook geen verklaring
nodig waar je mee akkoord gaat. Er staat bijvoorbeeld niks over de vrijheid van
meningsuiting op de site van RKC. Bij de andere sites zoals bijvoorbeeld
LinkedIn en Facebook wel een stuk in de gebruiksvoorwaarden waarin de vrijheid
van meningsuiting wordt uitgewerkt. Op de site van RKC kun je niks “posten” op
de site en dus is het ook niet nodig voor RKC om dit kenbaar te maken aan de
bezoekers.
Het Auteursrecht is ook iets wat niet staat beschreven op
de site. Je kunt er wel van uitgaan dat bijvoorbeeld het logo van RKC niet zomaar
gebruikt mag worden omdat deze rechten van RKC zijn. Ook zullen bijvoorbeeld de
gezichten van de spelers, de shirts en het stadion niet zomaar gebruikt mogen
worden zonder toestemming van RKC. Het is logisch dat een bedrijf haar logo’s
etc. niet vrijgeeft omdat RKC natuurlijk geld betaald voor bijvoorbeeld het
ontwerp van het shirt en ze zal dit dan ook nooit zomaar vrijgeven.
Het portretrecht is op de sociale media sites een
belangrijk aspect. Dit omdat het mogelijk is om persoonlijke foto’s op de site
te zetten. Wanneer er foto’s van mensen openbaar op een site als Facebook
zetten is het belangrijk om te weten wat er met de foto gedaan mag worden. De
foto’s mogen namelijk niet zomaar op andere sites gezet worden en wanneer je
niet wilt dat je gezicht openbaar gemaakt wordt kun je hier een klacht voor
indienen waarna de foto van de site gehaald moet worden of je gezicht
onherkenbaar gemaakt moet worden. Bij RKC is er geen regeling omtrent het
portretrecht. Je zou alleen een portretrecht regeling voor bijvoorbeeld de
spelers kunnen verzinnen die met hun gezicht op de site staan. Het is
waarschijnlijk contractueel vastgelegd met de spelers dat de club hun gezichten
mag gebruiken voor bijvoorbeeld promotie.
Het privacystatement op bijvoorbeeld Hyves en Facebook is
duidelijk weergegeven. Bij de site Hyves is het namelijk niet mogelijk om
wanneer je jonger dan 16 bent een profiel aan te maken. Bij Facebook en Twitter
is het mogelijk om al een account te maken vanaf je 13e. Op de site
van Wehkamp wordt hier geen aandacht aan besteed in de gebruiksvoorwaarden,
maar het is aannemelijk om te denken dat je pas vanaf je 18e iets
kunt kopen op deze site. Dit omdat je bevoegd moet zijn om iets te kopen en
wanneer je nog geen 18 bent zul je toestemming
van je ouders moeten hebben. Bij RKC is er niks geregeld qua privacy,
dit is niet meer dan logisch omdat het niet mogelijk is om een profiel aan te
maken of iets te kopen op de site.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten