maandag 21 mei 2012

Gastcollege:

Gastcollege Dennis:

Vandaag hadden wij een gastcollege van een meneer die vertelde over de verschillende soorten rechten. Ik vond deze les erg interessant en ik vond het leuk om te horen hoe bijvoorbeeld die rechtzaken gaan. Er werd tijdens het college ook gepraat over bijvoorbeeld de verschillende merken die een bedrijf kan pakken. Zo was er een bedrijf dat al heel lang niet meer de naam en het logo van een schoen gebruikte. Hierdoor dachten andere mensen dat deze naam weer vrij was en daardoor gingen ze deze schoenen ook maken met dezelfde naam en logo. Uiteindelijk kwam het erop neer dat het originele bedrijf net 6 dagen te laat was en hun alleenrecht op het merk en het logo was vervallen. Ik vond dit erg grappig en het is belangrijk om te weten wat wel kan en wat niet. Dit gastcollege vond ik tot nu toe nog het leukste college wat we hebben gekregen, omdat de man die vertelde dit gewoon leuk deed en ook echte voorbeelden gebruikte waardoor je makkelijk de aandacht erbij kon houden.



Gastcollege: Jordy

Vandaag hadden we een gastcollege over het vakgebied recht. Ik vond dit gastcollege erg interessant. Hij vertelde een stukje en had daarbij een goed voorbeeld bedacht, waardoor alles echt heel duidelijk werd. Het werd ook niet saai om naar te luisteren daardoor. Dit vind ik knap gedaan, want recht is niet het meest aantrekkelijke vak bij de MER. Het wordt meestal al snel saai. Ook heeft hij ons goed voorbereid op fouten van andere bedrijven. Zo ben je aan het nadenken gezet wat de beste oplossing is als jij zoiets moest gaan doen. Ik hoop dat de andee gastcolleges net zo aantrekkelijk en interessant zijn om  naar te luisteren. Dit was een heel goed gastcollege.

Gastcollege Joost:

Het gastcollege van deze week vond ik erg interessante. De taaie stof heeft hij voor het grootste deel achter wegen gelaten dus het grootste gedeelte was gevuld met aparte zaken of andere interessante weetjes. Verder vond ik de presentatie erg pakkend en de gekozen onderwerpen waren interessant. Ik heb veel geleerd aangezien hij de oorzaak van elke zaak had uitgelegd en waarom dat dan zo was met een logische onderbouwing. Ik vond dit fijn luisteren en ik nam de informatie zo makkelijker in mij op dan bij de voorgaande gastcolleges. Ik denk dat dit een van de beste gastcolleges tot nu toe was.

Gastcollege Sem:

Maandag week 4 was er weer een gastcollege, juridische aspecten in het kader van intellectueel eigendomsrecht was het onderwerp hiervan. De heer Dorus van der Burgt gaf het gastcollege en hij werkt bij DVB Advocaten & Notarissen. Het was een interessant college en vond het dus ook niet heel erg om naar te luisteren. Het speelde goed in op de onderwerpen die we nu bespreken tijdens de lessen Recht van deze vierde periode. Ik vond het leuk om te zien hoe bepaalde bekende merken en/of bedrijven hun logo of merk hebben beschermd. Natuurlijk lied hij ook zien hoe sommige merken en/of bedrijven het juist slecht hadden beschermd en daardoor in de 'moeilijkheden' waren gekomen. Op het beroepsproduct sluit het tot nu toe nog niet echt goed aan want we hebben nog niet echt iets gehad voor het gebied Recht. Maar die opdrachten komen deze week en dan denk ik dus wel dat we iets aan het gastcollege hebben gehad. Dit was een boeiend college en vond het dus niet erg om naar te luisteren.

Gastcollege Yannick:

Het gastcollege over recht was interessant. Dit kwam vooral door de vele voorbeelden die de gastspreker meenam. Hij zei zelf ook dat je wel veel theorie kan vertellen, maar het altijd makkelijker zou zijn als je de voorbeelden erbij gaf. Ik denk zelf dat wij veel hebben gehad aan het gastcollege, in mindere mate voor het beroepsproduct, maar vooral voor het vak recht. Ik hoop dat wij de komende weken nog meer van deze interessante sprekers zullen krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten