dinsdag 12 juni 2012

Terugblik periode 4


Yannick van Hout:
In deze periode stond innovatie centraal. Iets wat mij op het eerste oog totaal niet lag. Achteraf ook niet. Deze periode was wel fijn aangezien we onze eigen groepjes mochten samenstellen. Wij wouden met zijn zessen alleen dat werd niet gegund. Dus moest er een weg en was Dennis van Mierlo de klos. Met Dennis Heijne, Jordy Zijlstra, die het de gehele periode moeilijk vond om namen goed te spellen, Joost Nieuwenhuis en Sem Abzach verder. Wij krijgen als bedrijf RKC Waalwijk toegewezen. In eerste instantie waren wij blijf met dit bedrijf, maar als snel kregen we door dat een voetbalclub moeilijk was om al deze dingen mee te maken. In het proces zijn we wel veel te weten gekomen over de club RKC. Ik wist al zelf veel van PSV en eigenlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat de clubs weinig van elkaar verschillen. De opbouw van de clubs zijn hetzelfde en het maatschappelijk gedeelte ook. Alleen is het financieel een wereld van verschil.
Gelukkig konden wij met ons groepje overal wel uitkomen en denk ik dat we, ondanks het waarschijnlijk lage punt, hiervoor toch wel een mooi cijfer voor hebben. Een groot gedeelte wat minder was, was het onderwerp. Innovatie is niet echt iets voor ons. Toch hadden wij veruit het beste idee en hebben wij verrassend niet gewonnen. Wij zijn wel fier met een tweede plaats voor het blog en uiteindelijk toch voor de pitch ook een mooie tweede plaats. Al met al ben ik dus tevreden over deze periode en hoop ik dat de rest dat ook is. We hebben er iets moois van gemaakt en wat nog mooier is, is dat het nu vakantie is.

Joost Nieuwenhuis:
De periode is al weer voorbij. Het was een leuk begin aangezien wij zelf groepjes mochten kiezen. Wel jammer dat wij maar met zijn vijven in een groep mochten. Ik had als leerdoelen van deze periode op mijn spelling letten en meer initiatief nemen. Het initiatief nemen ging in de loop van de periode steeds beter. ik heb vaak intensief deelgenomen aan de besprekingen met de nodige inbreng. De spelling ging ook goed. wel moet ik nog wat beter gaan letten op het gebruik van dt en op het gebruik van hoofdletters. de samenwerking binnen de groep ging goed. iedereen hielt zich wel aan de afspraken. als iets niet klopte of kwalitatief te kort schoot durfde andere groepsleden hier ook wat van te zeggen. ik ben van mening dat het canvas model te vaak besproken werd in de week opdrachten. verder zijn de groepsopdrachten goed uitgevoerd door alle groepsleden. Het bijhouden van het blog is ook goed gedaan. ik snap alleen niet goed wat de blog toevoegde aan de opdracht. Ik ben van mening dat wij een geweldig innovatief idee hebben neer gezet met onze "Life saving tablet". al met al vond ik het een geslaagde periode.

Sem Abzach:
Deze periode is snel voorbij gegaan, ik denk dat het komt omdat de studieweek er niet meer tussen zit omdat de herkansingen voor de vakantie gedaan moeten zijn. Daarom denk ik dat het sneller lijkt. Met de groep is de samenwerking goed verlopen, we maakte goede afspraken en daardoor zijn er geen problemen voor gekomen. We mochten dit groepje zelf samenstellen en daarom is het al een fijn groepje. We denken hetzelfde over het maken van opdrachten en daardoor konden we ook snel aan het werk gaan met opdrachten die we iedere week kregen. Ook zeiden vanaf het begin al dat we een voetbalclub wilden voor deze periode en daarom waren we ook zeer blij met RKC Waalwijk. Wij dachten dat we een heel erg goed idee hadden bedacht dat heel de voetbalwereld in de toekomst zou kunnen veranderen. De klas vond het ook een innoverend idee maar toch zijn we niet gekozen als winnaar van onze klas. Dat is jammer want het gaat toch om het beste IDEE en die hadden wij! Maar toch vond ik deze periode best geslaagd omdat RKC Waalwijk toch een lijk onderwerp was om mee bezig te zijn. En met het groepje hebben we goed samengewerkt en naar mijn mening een goed idee naar voren gebracht.


Dennis Heijne:
Ik vond dat deze periode een beetje teleurstelde. Zo was de inhoud van dit blok naar mijn mening niet erg interessant en vond ik de lessen ook niet heel erg leuk. Een uitzondering was recht, dit vond ik wel leuk om te volgen en het was interessant om echte rechtzaken te zien en te bekijken hoe deze in elkaar zitten. De gastcolleges waren over het algemeen ook niet heel daverend en wat nu precies de toegevoegde waarde van het blog is weet ik nog steeds niet. Het was wel fijn dat we maar drie tentamens hadden aan de einde van de periode. Ik heb liever meer werkstukken dan tentamens. Zo heb je namelijk meer rust en kun je beter leren voor de tentamens. De groepsopdrachten die wij deze weken moesten inleveren waren niet heel erg boeiend en ik vond dat ze geen echte samenhang hadden. Dit kwam vooral tot uiting toen we opeens in week 5 een innoverend idee moesten verzinnen en dat dit eigenlijk de echte eindopdracht was. Wij vonden dit als groep raar omdat we in de weken daarvoor niks hebben gehoord over het verzinnen van een idee en dus gewoon maar iets hadden verzonnen binnen een half uurtje. Ik vond het jammer dat deze laatste periode zo teleurstelde omdat ik de periodes ervoor meestal wel leuk vond. De bedrijven die de meeste groepen hadden waren goed en het was ook goed mogelijk om de opdrachten aan te passen op deze bedrijven, maar wij hadden RKC Waalwijk en het was moeilijk om het Canvas model hierop aan te passen en daardoor kregen wij soms rare dingen en ook een lager cijfer. We hadden op een gegeven moment zelfs het idee dat dit expres gebeurde omdat de leraren ons niet mochten. dit was natuurlijk niet zo maar wij haalden nooit hele hoge cijfers terwijl onze opdrachten niet afweken van de rest van de groep. De end of the week meetings vond ik opzich wel leuk maar het was meestal vijf keer hetzelfde verhaal en dan wordt het erg saai want elke groep doet toch precies hetzelfde. Pas vanaf week 5 werd het interessant om te luisteren naar wat andere groepen hadden verzonnen. Over het algemeen viel mij dit blok dus tegen, maar we hebben het toch goed gedaan en ik ben blij dat de weken zo snel voorbij zijn gegaan.

Jordy Zijlstra:
Deze periode begon stroef. We hadden vooral problemen met de communicatie. Wij waren al goed bevriend voordat we in dit tutorgroepje kwamen. We hadden zelf dit groepje gekozen. Het was daarom lastig om serieus te zijn. Iedereen vond het een beetje een vreemde situatie. Dit was ook te zien in onze punten. Deze waren op het begin niet zo goed. We hebben daarna een nuttig gesprek gehad met onze tutor. Hieruit bleek dat onze werkhouding en motivatie ver te zoeken waren. We hebben daarna de koppen bij elkaar gestoken en zijn harder aan de slag gegaan. Niemand van ons groepje vond dit een leuk blok. Wij denken daarom dat het voor ons een stuk moeilijker was om onze motivatie goed te krijgen. Na het gesprek zijn we beter gaan communiceren en beter de taken gaan verdelen. Hiedoor zag je meteen dat de punten omhoog gingen en dat de sfeer in de groep steeds verder verbeterde. Hierdoor kreeg iedereen weer meer motivatie om zijn best te doen. Door deze periode zijn we erachter gekomen dat het zeker niet makkelijker is om met vrienden in een tutor groep te zitten. Hier hebben wij ons een beetje op verkeken. Uiteindelijk is het naar onze mening nog allemaal goed gekomen. Met een fantastisch idee voor RKC hebben wij deze periode goed afgesloten. Wij gaan er daarom ook vanuit dat we een goed punt hebben, en dat we met een goed gevoel de vakantie in kunnen. We zijn klaar voor volgend jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten