dinsdag 24 april 2012

Terugblik gastcollege, Bob van Leeuwen. 23-04-2012

Sem Abzach:
Deze week was er een gast college van Bob van Leeuwen, hij is trendwatcher bij Interpolis, dit is een verzekeringsmaatschappij. Het was een lang maar interessant gastcollege. Ik denk dat ik het leuk vond omdat het over de trends van deze tijd gaat en het de “jeugd” ons dus aanspreekt.
Bob van Leeuwen had  het college goed voorbereid en zo zag het er ook uit. Het was leuk om naar te luisteren, dat kwam ook omdat er een aantal leuke filmpjes bij waren. Het is niet zo dat we er nu echt iets aan hebben gehad, zodat het toevoeging heeft op het beroepsproduct maar het was wel leerzaam.  Wel is het leuk om de trends van nu te zien en daardoor kun je wel wat beter op weg met  het beroepsproduct omdat je weet op wat voor manier je moet gaan nadenken over innovaties.

Yannick van Hout:
Afgelopen maandag kregen wij onze eerste gastcollege. Deze was van een trendwatcher van Interpolis. In tegen stelling tot alle andere gastcolleges was deze wel interessant. Deze man kon leuk vertellen over de trends die nu spelen. Het fijne ervan was dat hij ook voorbeelden hierover gaf. Ik denk dat wij als groep zeker wat hebben aan dit college, omdat we inspiratie hebben opgedaan over trendwatchen en dus voor onze opdracht dit kunnen gebruiken voor ons blog.

Dennis Heijne:
Op maandag in week 2 hebben wij een gastcollege gehad van een trendwatcher die bij Interpolis werkt. Ik vond dit gastcollege best interessant omdat het leuk verteld werd en er  een onderwerp werd aangesneden wat erg dicht bij jonge mensen ligt. Er werd in het college onder andere verteld over de samensmelting tussen de offline en online wereld. Er worden bijvoorbeeld steeds vaker app’s gebruikt om te helpen met van alles en nog wat. Een goed voorbeeld hiervan is de schadehulp app waarbij een schade meteen gemeld kan worden. Via je telefoon kun je bijvoorbeeld foto’s maken om de situatie duidelijker te maken. Het is dus een flinke vooruitgang, omdat je nu niet alles op papier hoeft in te vullen en op hoeft te sturen. Er werden tijdens het gastcollege ook sites getoond waarbij je zelf kon investeren in nieuwe ideeën voor maar een paar euro. Hierdoor werden banken op de achtergrond gedrukt en zorgden mensen zelf voor hun geldvoorraad. Ik vond het college over het algemeen goed te volgen en ik vond het ook leuk om over nieuwe technologieën te horen. Het gastcollege zal ons denk ik helpen om “out of the box” te denken.

Jordy Zijlstra:
Ik vond het gastcollege deze keer goed verzorgt. Het geluid deed het en er waren leuke filmpjes. We hebben de trends van verschillende markten gezien. De bedreigingen die door nieuwe innovaties kunnen optreden. Ik vond het een redelijk nuttige presentatie. Je zag duidelijk waar hij mee bezig was en wat op andere markten speelden. Uiteindelijk hebben wij er niet heel erg veel aan gehad. Omdat wij in een totaal andere markt zitten, als dat hij in zijn presentatie beschreef. We zijn door deze presentatie wel aan het denken gezet en geholpen. We kunnen nu beter bedenken wat voor bedreigingen er bij ons op de markt kunnen gaan spelen. Hierdoor wordt het een stuk makkelijker om te bepalen wat voor innovaties we moeten gaan toepassen bij RKC. Het is dus wel degelijk zinvol geweest.

Joost Nieuwenhuis:
Ik vond heb gastcollege deze keer redelijk interessant. Hij had het vooral over nieuwe soorten ideeën. Zijn presentatie was goed voorbereid en de visuele ondersteuning zag er goed en professioneel uit. Er zaten een aantal filmpjes en ideeën bij waarvan ik dacht dat ze echt goed waren zoals de auto die een route kon onthouden en automatisch zou kunnen remmen. Verder waren er ook ideeën waarin ik geen toekomst zat. Zo was er bijvoorbeeld een idee om een potje geld met vrienden te maken zodat zij problemen van elkaar konden opvangen. Ik snap niet waarom hiervoor een website nodig is. Als je echt vrienden bent zou dit ook zonder een site kunnen doen. Dit zou voordeliger zijn. Verder zaten er soms interessante sites tussen. Zo kun je je idee laten zien op de site en kunnen andere in jou idee investeren. Ik zie hier veel potentie in. Het college was redelijk goed maar het werd na een aantal ideeën vrij langdradig. Er zouden wat mij betreft wat minder ideeën toegelicht moeten worden. Al met al vond ik dit gastcollege nog de beste tot nu toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten